lørdag 18. juni 2016

Rosejakke strikket med Norsk Pelsullgarn

Hillesvåg ullvarefabrikk har mange flott garnsorter og fine strikkeoppskrifter. Garnet Norsk Pelsullgarn er et totrådsgarn av den ullete sorten. Garnet er laget av ull fra en sauerase som heter Norsk Pelssau. Pelssau er en blanding mellom Spælsau og Gotlandsfår. Typisk for denne typen ull så har den blanke dekkhår og myk underull. Når dette blandes får man et sterkt og varmt garn. Fargespillet blir veldig flott fordi garnet ikke har blitt bleket før farging. Ullen er lys grå før farging og det er derfor ikke mulig å få den i helt lyse farger.

Sommeren 2015 kjøpte jeg ei garnpakke på garnbutikkene Fortuna i Løkken Verk. Da jeg hadde strikket bolen nesten ferdig oppdaget jeg at strikkefastheten min med dette garnet ble helt annerledes enn slik den er med andre garn. Dermed måtte jeg rekke opp arbeidet og starte på nytt. Jeg gikk ned en halv pinnestørrelse i tillegg til å bruke masketallet fra en størrelse mindre enn det jeg opprinnelig hadde strikket.

Garnpakken inneholdt lys dongeriblå som bunnfarge, dongeriblå og petrol som mønsterfarger. Jeg syntes det ble for ulike kontraster mellom de to mønsterfargene og bunnfargen. Derfor byttet jeg ut de to mønsterfargene med gråfiolett og rosa. Da ble kontrastene mer balansert.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar