søndag 26. juni 2016

Endelig Eivorjakke!

Eivorjakka fikk en lang reise fra jeg la opp til den ble ferdig. På veien har den byttet garn, farge, pinnetykkelse og størrelse. Jeg la opp garnet "Tynn merinoull" fra Sandnesgarn i fargen lys blå på pinne 3,25 i størrelse 3 år og felte av garnet "Tumi" fra Raumagarn i fargen koksgrå på pinne 3 i størrelse 5 år.

Sånn går det når man glemmer at bolen og ermene må strikkes med samme pinnetykkelse og når man ikke har denne pinnetykkelsen i hus, bestiller den fra USA og får den flere måneder senere. Da blir strikketøyet glemt og fortrengt. Innen jeg var klar for å se på det igjen så var mottakeren vokst ut av størrelsen og det var ikke mulig å få tak i mer av samme garninnfarging.

På andre forsøket valgte jeg garnet Tumi som jeg hadde liggende tre nøster av. Garnet var kjøpt noen uker tidligere og da burde det jo være enkelt å få tak i mer i samme innfarging, tenkte jeg. Den gang ei.

Garnbutikken jeg kjøpte garnet fra var tom for den innfargingen og de var faktisk helt tomme for den fargen. Litt slukøret gikk jeg innom en annen garnbutikk for å høre om de førte Tumi. Ikke bare hadde de garnet i hyllene, de hadde i tillegg samme innfarging!

Jakka kom på pinnene i juni/juli i fjor og ble felt av i juni i år. Det er sjelden det tar så lang tid å strikke så lite.







2 kommentarer:

  1. Hei. Nettopp oppdaget bloggen din. Du lager kjempemye fint, flott håndarbeid. Jeg vil gjerne følge deg videre..og skal titte bakover i bloggen din. Så noe om en lillegull-kjole, den var kjempesøt. Vi ses!

    SvarSlett
  2. Det var hyggelig at du liker bloggen. Jeg har holdt på i noen år så det er nok å se på.

    Lillegull-kjolen var jeg teststrikker på. Den falt umiddelbart i smak hos mottakeren.

    SvarSlett